Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

söndag 30 oktober 2011

Lilla stjärna!

Av: John Ajvide Lindqvist

Två flickor växer upp på olika håll i Sverige. Den ena hittas övergiven i skogen och växer upp gömd i en källare. Hon har en enastående musikalisk förmåga - hon kan sjunga helt rent och härma all musik hon hör. Den andra flickan är inte speciell på något vis, hon är som alla andra, möjligen lite fulare, lite tjockare, lite konstigare.
Efter fjorton år möts flickorna och det sätter igång en rad händelser som leder fram till Allsång och kaos.

Det här är en mycket speciell bok om en ryslig och förfärlig historia. Den snubblar på gränsen mellan trolig och otrolig.
Jag har aldrig läst något liknande och blev ömsom fascinerad och ömsom kände avsmak under vissa bitar i boken.
Den handlar om utanförskap, grupptryck och hur livet för en tonåring helt kan spåra ur när vuxna inte tar sitt ansvar.
Väldigt bra och jag kommer läsa fler av John Ajvide Lindqvist böcker.

Betyg:5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar