Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

söndag 15 januari 2012

Niceville!

Av: Kathryn Stockett

Skeeter flyttar tillbaka till sin hemstad Jackson i Missisipi efter sina universitetsstudier. Hon faller tillbaka till sitt gamla liv med bridgespel och tennis. Hon reagerar allt starkare på de orättvisor hon ser omkring sig i 1960-talets södern. Genom sitt arbete på lokaltidningen träffar hon två svarta hemhjälper Aibileen & Minny. Tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok om verkligheten bakom fasaderna i Jackson som de kallar för Niceville.
Det är ett farligt arbete som kommer att förändra deras liv för all framtid.

Detta är en helt bedårande bok om kvinnor i olika samhällsskikt. Kathryn skildrar olika personligheter på ett slående humoristiskt och skrämmande vis. Samtidigt får man följa Skeeter och hennes svårigheter med självkänsla vad det gäller sin kropp, förhållande till män, familj och sin tro på boken hon skriver. Jag älskar denna boken och hade gärna gett den betyget 5 men slutet är tyvärr lite "platt fall" så tyvärr!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar