Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 6 mars 2012

Synden!

Av Björn Ranelid

Julius Rhode är annorlunda. Han har svårt att gå och tala efter ett omtalat fall i barndomen. Om det inte vore för Irma skulle hans liv vara outhärdligt. Men Irma förs bort från byn när hon är 15 år och stängs in på mentalsjukhus. Många år senare får Julius reda på varför och han bestämmer sig för att hämnas.

Detta står på bokens baksida, det är en fattig förklaring till bokens innehåll. Vad den handlar om är de vanliga människornas liv och de små händelserna som får stora konsekvenser. Det kretsar kring Julius - enda barnet i en familj som ser ner på resten av invånarna i samhället de bor i. Julius lever inte upp till sin pappas förväntningar men hittar strategier för att klara sig ändå.

Det gäller att hänga med i svängarna när man läser Ranelid eftersom han vänder inriktning snabbt. Orden är inte svåra att förstå men sammansättningen är "Ranelidska"
Man måste hänga med annars missar man hans korta instick som annars susar förbi en i "hundranitti" Insticken som gör hela boken.
I Synden använder han många uttryck på Skånska som jag skrattar gott åt också. Efter att nu ha läst två böcker av honom har jag blivit en stor beundrare. Det kommer att bli många fler!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar