Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

fredag 10 augusti 2012

Hungerelden!

Av: Jerker Eriksson & Håkan Alexander Sundquist

Andra delen i trilogin om Victoria Bergmans svaghet.

Poliskommissarie Jeanette Kihlberg arbete med att lösa fallen med de döda invandrarpojkarna avbryts när en framgångsrik företagsledare mördas i Stockholm, på ett i det närmsta rituellt sätt. Flera märkliga detaljer gör att det ser ut som hämnd. Men för vad?
Psykolog Sofia Setterlund kopplas in för att bistå med en gärningsmannaprofilering. Ett arbete som blir problematiskt då de samtidigt inlett en kärleksrelation.

Historien tätnar i denna andra del på ett mycket thriller-betonat sätt. Medan jag läser känner jag mig som jag gjorde när jag som liten satt och såg på sommarrysare i stugan. På helspänn och med en obehaglig känsla i kroppen. Man kan nästan höra den där musiken i bakgrunden som vittnar om att fara är på ingång. Det är inte så att jag hoppar till, men kalla kårar löper utmed min ryggrad och ryser gör jag flera gånger.
Otroligt bra är den här och jag längtar efter att läsa upplösningen i den tredje och sista delen " Pythians anvisningar"
Jag uppskattar också deras tack till: 
Läs så får ni se!

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar