Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 6 mars 2012

Himmelsdalen!

Av Marie Hermansson


Vattendragen är rena och luften är klar.Restaurangen serverar nyfångad fisk och personalen tar väl hand om dig. Här kan man vila ut och bli sig själv igen. Hit kommer Daniel för att hälsa på sin tvillingbror Max, och när Max ber Daniel att byta plats med honom några dagar ger han till slut med sig. En kort tid på ett naturskönt hälsohem är väl ingen fara?
Men dagarna går och Max kommer inte tillbaka.
Himmelsdalen är inte alls så trygg som den verkar. Daniel börjar frukta att dalen blir det sista han ser i livet.

Till en början fångas jag av mysteriet i dalen och av återblickarna på Daniels och Max barndom. Det finns ett mysterium i dalen och till slut vet man inte vem som talar sanning och vem som ljuger. Det är spännande och jag vill verkligen veta hur allting ligger till "på riktigt"
Upplösningen blir dessvärre en besvikelse och boken faller platt de sista sidorna. Lite synd för upplägget var bra och finurligt skrivet.

Betyg: 2+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar