Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 29 maj 2012

I natt är du död!

Av: Viveka Sten

En kylig septemberdag hittas studenten Marcus Nielsen hängd i en snara i sin lägenhet. Han har efterlämnat sig ett avskedsbrev och allt tyder på självmord. Men Marcus mamma är övertygad om att han blivit mördad och bönfaller Nackapolisen att inte avskriva fallet.
När polisen börjar nysta i Marcus död leder spåren dem till militärbasen Körsö utanför Sandhamn. Ytterligare en man dör som har kopplingar till Korsö och kopplingar till det förflutna kan leda till en upplösning.

Jag gillar när två historier går paralelt i en bok. En nutid och en dåtid. Till slut vävs de samman och i detta fallet hinner man klura en hel del själv innan "sanningen" kommer i dagen.
Viveka Sten skriver lättläst och spännande både om karatärernas liv, känslor och om händelserna som för boken framåt.
Jag är vid detta laget (fjärde boken) bekant med Nora Linde och Kriminalare Thomas Andreasson kring allting kretsar. Och denna berättelse håller mig fången precis som de tidigare gjort.


Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar