Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 19 juli 2011

Askungar.

Av Kristina Ohlsson
Debutroman.
En liten flicka försvinner från ett x2000 tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm.
I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd och rädd för att återfinnas av den man som hon trodde var hennes prins. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen.
Kommissarie Alex Recht leder utredningen tillsammans med kriminalinspektör Peder Rydh. Den udda fågeln i utredningsgruppen Fredrika Bergman som enda akademiker bland poliserna, kämpar i motvind både mot fördomarna mot hennes roll i sammanhanget och för att hon vill leda bort utredningen från det spår man först slagit in på.

Serien om Hammarbymorden var enormt fängslande och bra men undrar ändå om inte denna debut är något mer rafflande. Kristina är otroligt säker, hon bygger upp stämningen och får oss insatta i flera olika sidohistorier samtidigt. Ett tufft och träffsäkert språk använder hon sig också av. Bitvis är händelserna i boken äckliga och kampen mot klockan tickar hela tiden.
Just nu ligger "Tusenskönor" på nattuksbordet (hennes 2:a) jag ser fram emot att fortsätta läsa om Fredrika Bergman och hennes liv och sätt att tänka.

Betyg: 5

1 kommentar:

  1. Vilken rolig ide med ett litet bibliotek... Perfekt för mig att gå in och kolla då jag har svårt för att hitta bra böcker... JAg vill så gärna läsa mycket men hittar sällan en bok som jag fastnar i... Nu vet jag var jag ska titta när jag vill läsa... Kanon Monica Kram

    SvaraRadera