Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

måndag 18 juli 2011

Jag ska bara fixa en grej i köket.

Av: Moa Herngren

Ingrid är en ensamstående mamma. Hon har precis avancerat till föreståndare på en förskola. Hemma kopplar Ingrid av med att dricka vin - mycket vin.
Hon lyckas ganska väl dölja det för sin omgivning och sig själv men hennes dotter Juni är inte lika lätt att lura.

Detta är en bok om ursäkterna om rädslan att tappa kontrollen om inkörsporten till alkoholism helt enkelt.
Kopplingen att boken handlar om en förskollärare (precis som jag) gjorde mig nyfiken.
Det visar sig ganska snabbt att författaren förmodligen inte har mycket insyn i den världen utan mest kör med lösa skott. Men, men. Ingrid märker man snabbt, saknar både självförtroende och självkänsla och hon slår på sig själv hela tiden. Hon gömmer sig, tar aldrig strid eller är tydlig med någon åsikt överhuvudtaget.
Man blir rätt trött på henne. En bit in i boken får vi reda på att hennes problem inte är helt lätt att lösa. De är ärvda och flera runt omkring henne blundar och blir medlöpare i den hemska sjukdom som alkoholism är.
Slutet var lite som ett stort frågetecken men framtiden är kanske så för oss alla - ett stort frågetecken - inte minst för den som har problem med alkoholen....

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar