Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 19 juli 2011

Det fjärde offret.

Av Mari Jungstedt

Den nionde boken i hennes serie om kommissarie Anders Knutas på Gotland.
Denna gången begås ett väpnat rån mot en värdetransport i Klintehamn på Gotlands västkust. Rånarna som är tre stycken försvinner på motorcyklar och den ena hittas så småningom mördad i det som ser ut som en ren avrättning.
Detta är upptakten till en rad händelseförlopp som också tar oss bakåt i tiden.

Maris böcker är otroligt lättlästa, hon uppehåller sig inte särskilt länge vid varje händelse utan historien rullar på hela tiden vilket gör att man inte blir uttråkad. Hon berör med några tankeställare då & då och när hon blandar in barn som i denna så hugger det till lite i hjärtat. Kapitlen är korta - ofta på bara 3-4 sidor och det gör också boken lätt att läsa.
Själva kriminalhistorien är alltid ny men har du aldrig läst Mari Jungstedt är det att rekommendera att börja från bok ett eftersom vi får följa ett gäng karaktärer såsom kriminalare, journalister & respektives privatliv som också snirklar sig igenom hennes böcker en efter en.
Den här är visst bra, ingen tvekan om det men av någon anledning känns det inte som om betyget blir så högt ändå.

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar