Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

måndag 18 juli 2011

Mamma sa att jag var sjuk.

Av Julie Gregory.
Från tidig barndom blev Julie regelbundet röntgad, opererad och medicinerad för sjukdomar som endast existerade i hennes mammas fantasi. MBP = Munchhausen by proxy är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel som "oftast" modern uppfinner för att hon själv eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.

I USA räknar man med 1200 upptäckta nya fall varje år, men som säkert egentligen är många fler.

Hela denna historien är sann och är skriven av en kvinna som överlevt sin mammas misshandel. Familjen bor i USA under fattiga förhållanden. Det är arbetslöshet, fosterbarn kommer och går, försäkringsbedrägerier, skrik, slagsmål, hotelser och allmänt elände från början till slut.
Först blev jag väldigt berörd av misären och mammans sjuka beteende. Och det här att ett litet barn försvarar sina föräldrar in i graven. Men frågan jag ställde mig och som gjorde mig uppretad var: var är alla andra? Hur kan de låta familjen ta emot fosterbarn efter fosterbarn utan att se det uppenbara.
Jag skulle kunna hänga mig kvar här i den diskussionen ett bra tag men faktum är att jag skummade slutet på boken för den blev för mycket på något sätt.
Om ni läst den eller tänker göra det - skriv gärna en rad om vad ni tycker.

Betyg:2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar