Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

måndag 4 juli 2011

Blodläge!

Av Johan Theorin.
Här handlar det om Per som ärvt en stenhuggarstuga på norra Öland. Hans dotter är sjuk, hans relation med mamman eller sin egen pappa är inget vidare.
Hans pappa ringer honom en kväll och vill att han ska komma till honom i hans hus i småländska skogen. När han kommer dit står huset i brand och en mörk gestalt försvinner in bland granarna.

Denna historia är både en deckare och ett familjedrama och sådär lagom kuslig.
Han fångar tankar och känslor och det lilla som kan verka betydelselöst på ett spännande sätt.
När jag läser en bok uppskattar jag just det lilla, en liten mening som bara verkar svischa förbi men som är så livsavgörande om man hade frusit ögonblicket.
Mycket bra bok.

Betyg:4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar