Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

söndag 3 juli 2011

Om det så skulle kosta mig livet.

En självbiografi om en kvinna som går med i en sekt "Kristet Center Syd" Den utger sig för att vara en visionär församling men pastorn begår våldsamma övergrepp och får församlingsmedlemmarna att göra detsamma.
Hela hennes verklighetsuppfattning förvrängs, hon bryts sakta ner och hamnar till slut på psyket.

Pastorn håller på med någonting som han kallar "demonutdrivning" och jag tycker först att det blir tjatigt när hon hela tiden upprepar det ordet om & om igen.
Men efter att läst ut boken har upprepningarna en funktion. Det är en hemsk berättelse om hur man kan bli helt förblindad i sin tro och hur osanningar blir till sanningar i en liten krets av människor.
- Varför gick hon inte ur sekten?
Jag kan vara rätt cynisk när jag ser saker utifrån - här får vi se saker inifrån och det är en skrämmande bild.
Jag känner stark medkänsla för Margaretha och hon beskriver sin historia både som offer och förövare på ett lysande sätt.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar